Demokrati! Rättighet? Nej, Skyldighet!

Såhär dan efter valet måste jag säga att jag sitter med extremt blandade känslor. Jag är glad att de parti jag röstade fortsatt sitter i regerande position men tyvärr dock med en minioritet i mandat.
Djupt besviken över att det har behövt gå så långt att SD kommit in i riksdagen, tror att detta skapar en oerhörd otrygghet hos många, inte bara regeringen i sig utan oxå ute bland "svenska" folket.
Om jag varit invandrare hade jag förmodligen känt en olustighet gentemot att faktiskt så många som hela 5,7 % röstat in dessa aktörer i riksdagen. Tror att det blir svårt att hålla upp "fasaden" genom att alltid ligga steget före och argumentera med att det ändå bara var 5,7 % och resterande inte är emot dem. Det är inte bara invandrarna jag tänker på utan oxå de andra minioritetsgrupper som SD förr visat sina ståndpunkter till så som de homusexuella i samhället. Olikheter utifrån deras gamla ideologi försöker människor i SD dämpa ner och påstå att de inte alls står för samma värderingar idag som för 30 år sedan. Om du frågar mig så är det inte riktigt så! I undertoningar utav deras sätt att prata ligger där ett djupt förakt som fortsatt håller i sig. Det är inte av en slump som vi kan spåra dessa människor som väntar på mandat i riksdagen till olika organisationer som fortsatt står för en hård och stark främlingsfientlighet och nertryckningar utav olika grupper, men många blundar för det och försöker finna argument för att döva den vetskapen.

MEN mitt i allt då vi pratar om demokrati och fientlighet kan jag inte heller låta mig ta på mig "masken" och ifrågasätta varför deras fientlighet talas så starkt om medans faktiskt vi som opinerar oss emot dem har en fientlighet emot dem och deras demokratiska rätt att få säga och stå för sina synpunkter och åsikter. Det är som sagt 5,7 % i Sverige som har dem och vi övriga sänder ut vårat förakt till dem för det. Med denna lilla funderare står det starkare för mig att förakt och hat föder inget än förakt och hat tillbaks. Nu står vi med ett bollplank emellan oss och kastar skit. Gillar inte att ha hamnat här men mina åsikter emot främlingsfientlighet, rasism och utpekande av andra minioriteter har sitt fäste och jag kommer aldrig se likadant som SD. Min olikhet som jag har rätt till!

Givetvis ska vi alla lära oss av våra olikheter och demokratin ska vi vara rädd om, alla besitter inte den rättigheten att ha skyldighet för att visa och ta ställning för hur landet ska styras.
Inträdet för SD i riksdagen säger mycket, ett starkt missnöje visar sitt rätta jag. Det är trist att stå med facit i hand nu i eftertid trots att vi alla säkert någon gång har tänkt tanken att segrationen är något vi verkligen borde arbeta emot. Segrationen som har satt människor i utanförskap och därav inte gjort det möjligt för många invandrare att komma in i det svenska samhället. Segrationen som gjort klyftorna så mycket större emellan oss att vi till slut var "tvungna" att hamna här.

Sen har ju definitivt inte den ekonomiska krisen hjälpt till, det är alltid lätt att försöka hitta syndabockar för att någonting inte är som man önskar! SD propsar på att sätta invandrarna till svars för detta fast det i själva verket är regeringarna som satt oss i skiten om och om igen. För att tala mitt tydliga språk hur jag resonerar och stå för mina politiska åsikter så anser jag att socialdemokraterna kört ner vårt land långt pga den oerhört givmilda välfärdspolitik som de levt på länge. Det är nu lätt och sitta och säga att den nuvarande regeringen gjort detta då det är deras krafttag man får se för att försiktigt resa upp vårt sk välfärdsamhälle. Prioriteringar görs, en del bra och en del käpprätt åt H-te om du frågar mig men prioriteringarna måste göras för att ta oss ut ur krisen och i alla de belångar som Sverige samlat på sig under årens lopp med den generösa politik som styrt.

Ingen hade varit gladare än jag om pengar fanns i överflöd och ingen var tvungen att ha ett ekonomiskt utanförskap. Jag själv som sitter i arbetslöshet, utförsäkrad från A-kassan och numera istället får aktivitetstöd som är långt under den ekonomiska säkerhet som jag skulle önska för mig och mina barn har svårt att skylla detta på Aliansen och deras kraftansamlingar för att få Sverige att komma upp på fötter igen, däremot lägger jag ett stort ansvar på de som bara kastat ut pengar i massor förut och gjorde oss "beroende" utav set stora sociala nätet. De som satte oss här.

Nu börjar nog många att skrika högt för att jag har mina åsikter och att de inte är detsamma som deras men det är ju det som är skönheten i att leva i ett demokratiskt land. Olikheten och rätten till att tycka olika! Lika vacker är olikheten och lärdomarna som vi kan ta med oss ifrån andra människor med andra kulturer. Jag gillar mitt Sverige, jag gillar att jag har möjlighet att få så mycket utbyte i alla våras olikheter. Jag gillar att jag har rätten och skyldigheten att få vara med och bestämma i ett val. Utan allas våra rättigheter och skyldigheter och olikheter hade vi alla stått och stampat i samma spår och absolut inte utvecklats.

Trist tycker jag att det är när vänsterpartiets ledare genom barnslighet visar upp sitt sanna jag genom att näckta att bli sminkad i samma loge som Jimmy. Har absolut en förståelse till hans dubbla förlust men att som partiledare inte bara vara saklig och stå upp för sitt partis åsikter i en vuxendebatt är en av de sakerna som gör mig orolig, hur många fler utöver han kommer införa denna sandlåda? Ska jag behöva leva i en sandlåderegerings händer nu där mandaten ligger så nära varann att alla är beroende av varann. Varför inte bara ställa hårt emot hårt med sakliga och vuxet beteende och åsikter utan att själv ge de som man säger man föraktar hos den andre och, fientlighet. Om något så borde väl vänsterns O kunna stå för det han propagerar själv om att acceptera varandras olikheter och åsikter annars blir ju han inte ett dugg bättre än Jimmy. 

Undrar ärligt på vilken nivå detta kommer hamna. Kommer MP stå för sina starka ord som sades igår efter valresultaten att ett samarbete tillsammans med Aliansen var inte alls att tänka på, och som Mona sa, Detta är R sak att lösa och puttade bort hennes egna ansvar för Sveriges välmående till att ställa upp för de resterande 94% av folket som Inte röstat in SD i riksdagen.
Kommer de rödgröna blocket hellre störta Aliansen än att samarbeta med dem? Innebär inte det då att faktiskt de Rödgröna ställer sig (i ridån) bakom SD? För alla har ju hört klart och tydligt R och Aliansen säga att han aldrig kommer sammarbeta med SD, vilket sätter dem i en oerhört maktställande dager om de väljer att inte ge honom en möjlighet att lösa denna fråga på ett sunt sätt för Sverige. Kan det bli så att vi kommer till att kunna få ett omval, och i sådana fall hur kommer förändringarna bli? Många osäkra frågor som vi i Sverige står inför just nu och trist om inte alla öppnar upp sina ögon för att se det.

Man kan alltid vara positiv, och behålla sin tro och inte slösa sin energi på att oroa sig men då vill jag dock påstå att man inte förstått vad valet och demokratin för det innebär. Vi kan inta alla leka politiker i 3 vecker innan valet och sedan bara säga låt gå. För att jag har tankar eller åsikter eller besitter en oro betyder inte att jag är negativ, jag bryr mig om vårt lands välmående!

Demokrati och valmöjlighet är inte bara en rättighet utan oxå en enorm skyldighet man har som människa till de land man lever i. Inte bara på valdagen utan även resterande dagar under de fyra åren. Jag tycker vi ska fundera, och till och med oroa oss en liten del för hur detta kommer till att se ut med SD som vågmästarparti i vår riksdag. Oavsett om vi är röda, gröna eller blå så kommer det givetvis bli en påverkan på oss alla.
För min del som röstade på FP för att jag uppskattar och gillar deras politik i Många frågor liksom alla ni andra därute oavsett vad ni röstade på kan vi ju komma till att bli lidande OM nu inte hela vår "gamla" regering tar ansvar och väljer att ställa sig ihop i stora frågor oavsett block för att mota bort ett en ideologi som de flesta svenskar faktiskt inte stödjer och vill ha.

Vi måste absolut ta upp hur invandrarpolitiken sköts på allvar och hur vi kan förändra och göra den bättre för oss Alla!
Detta är en fråga som de olika regeringarna blundat allt för länge på och som delvis har lett oss till att vi hamnat här, och här vill jag inte hamna igen! Jag vill inte hamna i klorna på någon som sprider förakt, hat och våld. Jag vill inte att sådana människor ska få vara med och styra. Vi talar om extreminister i olika religoner, kanske tid att prata extreminism även i olikka ideologier. Jag vill verkligen inte bli som dem fyllda utav förakt men bara genom att gå emot allt de som de står för har gjort att "spelat" börjat. Jag kommer aldrig hata inte heller använda våld och glåpord men jag kommer nog aldrig hellre acceptera att det gått så långt och att vi svenska så blåögt inte ser vad detta kan leda till och varit mer upplysta.

Idag tycker jag att det är synd att allt för många satte sig emot att låta SD skulle få vara med och debatera, tror de då hade byggt sin egna "grav" i valkampanjen med det. Nu spelade vi dem rakt in i händerna genom att ge tillbaka i samma anda av vad de står för, förakt emot rätt emot demokrati och olikheter.

Med dessa ord vill jag säga att förakt, hat, våld föder enbart detsamma igen hur mycket vi än försöker låta bli att påverkas.... Jag hoppas att vi lärt oss något efter dessa kommande 4:a år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0