Heta tankar!

Idag, sådär nära till valet sitter jag och går igenom alla de frågor som jag själv känner är viktiga för mig. Med vetskap om hur många partier vi har och hur dåligt Alla deras arbete är på ett eller annat sätt tycker jag det är oerhört svårt att verkligen finna ett parti som passar mig som en handske, tror vi alla känner lite så. Detta året kommer jag koncentrera mig på ungdomsfrågor hellre än miljöfrågor, trist men sant. Vårat samhälle har så många olösta problem gällande Skolan, barnomsorg, ungdomsbrottslighet mm att vi inte längre kan blunda. Ett annat område jag oxå kommer titta närmre på är flyktingpolitiken, inte för att jag på något sätt är rasist utan mer för att en stor väckaklockan har ringt, Sverigedemokraterna har ett såpass stort stöd att de förmodligen kommer komma in i riksdagen denna mandatperiod. Hur kommer det sig?!


Jag blir så trött på alla som sitter och klagar på hur vårt land ser ut men när man sedan frågar dem vad de röstat på får man till svar att de inte lagt sin röst. Ni kan tycka att jag är hård men i min meninga kan inte en människa som inte tagit ställning emot en förändring sitta och klaga på hur vårt land ser ut. De besitter de inte rätten till i mina ögon. Jag har större respekt för de som röstar blankt än för de som inte ens säger något då de kan. En blankröst är åtminstånde ett sätt att visa att man är missnöjd, ett val att inte ens bry sig är för mig ren lathet!


Sitter och tittar runt på Youtub på valfilmer, debatter mm, man lär sig så mycket bara genom att se hur dessa "aktörer" beter sig framför kameran. Hur kan någon som vill att vi ska rösta på dem ge fingret till en annan för att denna säger något som inte passar? Hur kan man göra ett sådant grovt fel att säga att vi har 7 miljoner löntagare i vårt land när vi egentligen bara har 4,5 sådana och resterande är löngivare eller bidragstagare? Enkla fel som är så viktiga att inte göra! Jag lägger inte min röst på någon som inte vet hur stadsbudgeten idag ser ut och även har ett förslag på hur de skulle vilja att de ser ut och hur vi ska ta oss dit. Gör du?

Hur långt är du villig att gå och läsa på för att utöva demokratin i vårt land?


Välfärden hör jag många människor skrika högt om, och jag förstår precis vad de pratar om. Men vänner, låt oss vara realistiska, det är inte välfärd att leva på belånade pengar, det är mer en utväg för att ens kunna leva.

Vi pratar om att Sverige har haft en sådan oerhört fin välfärdspolitik i flera år och Jo, visst har vi det men inte på eget sparade förvaltade pengar utan på lån efter lån som vårt land tagit upp nya hela tiden. Någongång måste vi börja betala tillbaka och oavsett om vi inte gillar det koimmer det att märkas. Jag kan inte vara naiv och säga att jag inte förstår hur detta kommer sig, även om jag gärna hade velat gå tillbaka till den tid då jag kunde ta en VAB dag utan att bli ifrågasatt, få min sjukpening då jag var sjuk mm. Prioriteringar absolut, men vad händer då vi inte har så många ställen att prioritera på förutom på de ställen vi haft det så bra med?


Jag vill ge er ett exempel på hur våran samhällsekonomiska situation idag ser ut.

I de siffror jag finner på nätet kostar en svensk fånge ca 640 000 kronor per år, 2009 dömdes 9 805 personer till fängelse alltså en samhällskostnad på 627 520 000 på ett år. Vad hade vi hellre kunnat lägga dessa pengar?

En skolelev kostar samhället 7699 kr per år! Skillnaden är oroväckande stor om ni frågar mig! Tänk om vi hade kunnat få ner våran brottslighet, hur mycket pengar hade vi inte då kunnat omprioritera?


Något annat att tänka på!

I Sverige är 93 % män i våra fängelser, och 6,3 % av vår befolkning dömda för någon typ av brott, oroväckande då i Usa BARA är 1 % som är dömda för brott och vi står här och "tackar gudarna" för att vi inte har det lika illa som i USA! Utan att bli missuppfattad eller beskylld för att vara rasist vill jag även göra er uppmärksamma på att 78 % av de som begår brott och är dömda  i Sverige är människor med invandrarbakgrund. Alltså är detta oxå ett område som vi måste satsa stort på.


Vi måste intregrera människor som kommer hit bättre i vårt samhälle, Ställa krav på skolgång för att lära sig språket unga som vuxna, inte sätta dem alla på ett och samma ställe, hjälpa dem att komma ut i föreningsliv mm så de kan skapa ett svenskt kontaktnät. Låta dem gå ut i arbetslivet så snart de kan språket någorlunda genom praktikplatser mm. Kan staten lägga pengarna på att ge dem bidrag kan de istället omplacera dessa pengar till att ges vid en praktikplats som förhoppningsvis leder till jobb efteråt då människoan fått lov att visa sin kompetens istället för bara sin hudfärg eller sitt namn. Vi borde även ställa krav på kommuner som idag inte tar sitt ansvar för invandrarpolitiken så att vi har ett större och fler område att placera ut människorna som kommer för att de just Ska ha lättare att intrigrera sig i det svenska samhället och även finna "praktikplatser. ( Idag flyttar  ca 100 invandrare in i Södertälje per månad, detta är inte rimligt) Vi kan inte fortsätta låta männsikor få vänta i flera år på beslut om de får stanna eller ej, detta tär på dem och gör inget gott för samhället i stort, svar borde ges inom 1 år istället för som nu väntan upp till 4:a år! I min mening är det även viktigt att vi som svenskar undervisar de som kommer från andra kulturer att våra lagar ser helt olika ut här och att HÄR blir man dömd för tex, BARNMISSHANDEL och HUSTRUMISSHANDEL. Många tar tyvärr med sig dessa brott hit genom att deras kultur tillåter dessa tragiska saker, som man lär lever man heter det!


Vi måste satsa på barnen och ungdomarna, skolor, fritidshem, värderingar mm. Kultur och arv är en viktig del i fostran, förståelse och empati men oxå traditioner mm. Vart får de det idag, inte i skolan och inte i sina hem i den utsträckningen som det behövs!?


Snälla, sitt inte bara på rumpan utan ta ställning för det som du tycker är viktigt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0