Är himmelriket en självklarhet?!

Är det en självklarhet att man har det bra efter döden?!
Vad innebär egentligen den frasen,
- Hon har det bättre nu?!
Kan någon snälla ge mig ett svar!!!

Betyder det av automatik att de goda själar som dör kommer till himlen
eller bara att deras lidande är över?

Ellinor sa en dag för ett tag sedan att oavsett hur ont hon hade
gav det henne en bekräftelse på livet.
Ett liv som hon inte ville ge upp,
ett liv som hon egentligen inte var redo att lämna.

In i de sista minuterna kämpade hon med näbbar och klor för att inte somna,
fanns inget lungt för henne i vetskapen om att döden var där
för att släcka hennes ljus.

Döden är vacker, den skänker ro och lugn,
Säger vem?
De som inte varit där?
Kanske är den det för vissa men man ska inte
tro på en påhittade illusion om att det alltid är så.
Döden var i alla fall inte vacker här,
krämpande händer, panikfyllda ögon
vad ligger det vackra i det?!

- Hon har det bättre!
Hur vet vi levande människor det?
Är det så att alla förmodar att man genast tror på himmelriket när någon dör
eller att den som dör släpper sin oro inför döden för att Gud måste ju finnas!?

Jag är uppvuxen i ett kristet hem.
Tro mig, jag om någon är indoktorerad med värderingar och annat utifrån kristendomen,
(även om jag inte alltid lyckats leva som en "god kristen")
Är det något jag alltid önskat är den med enkelhet att vi alla har ett hem som väntar efter döden.
Men är jag säker ,,,,,, Nej.....
Är du,,,,,,,,, Har du varit där?

Nu kan många tro att jag i min sorg, frustration, ilska ifrågasätter gud,
och Ja, det gör jag.
Inte utifrån att han finns
utan utifrån att vi tar det som en självklarhet att han gör det.
För mig är det ingen självklarhet alls!

Människan är fri att tro på vad de vill,
och jag uppskattar verkligen alla vårans olikheter och åsikter.
Men varför är det alltid så när det kommer till döden
att vi försöker finna trygghet i den genom himmelriket?!

Döden skrämmer de flesta,
inte bara att själva dö utan även att stå bredvid.
Jag har på den korta stund Ellinor dog sett hur människor som "står mig nära"
tagit avstånd "flytt ifrån mig" då de inte vet hur de ska bete sig runt mig.
Döden är skräckinjagande i många led!!

- Hon har det bättre nu!
Ja kanske,
men det finns ingen som med all säkerhet vet så varför ens säga det?!

Till alla mina vänner,,
ni behöver inte säga något,
ni behöver inte fråga något,
ni behöver bara finnas.
Jag är inte död,
och döden finns inte längre runt mig!
Sorgen finns,
den kommer finnas där länge.
Kanske får ni se mina tårar,
det kan jag inte lova inte sker.
Men den dagen jag vill prata,
kommer jag göra det med dem jag känner orkar lyssna!

Kommentarer
Postat av: GIth

Noomi, tack för en mysig eftermiddag. Du vet var jag finns.

kram

2010-05-29 @ 19:44:55
Postat av: Noomi Tingeling

<3 Tack själv Gith, för allt <3

2010-05-30 @ 11:20:09
Postat av: Eva Träff Hultenberg

Hej Noomi!

Jag ska försöka ge dig lite svar sett utifrån mitt perspektiv.

Skall försöka beta av dina frågor punkt för punkt så gott det går.



För MIG finns inget helvete utan bara en annan dimension/existens/tillvaro för själen. Och jag tror att när väl själen har lämnat kroppen så har man inte ont längre. Jag tror ALLA kommer dit. Till samma plats.

Efter att ha läst om nära döden upplevelser som kommer från alla möjliga olika, vuxna som barn, även så små barn som inte kunnat uttrycka sin upplevelse i ord utan tecknat istället så är jag så säker som jag kan bli.

Alla dessa säger samma sak. Man färdas mot ett ljus och det utstrålar KÄRLEK frid och ro. Man möts av ngn ljusvarelse och man får gå igenom sitt liv och begrunda det. Man döms inte man brukar mötas av döda anhöriga som säger att det inte är dags ännu.

Jag inser att detta kan låta som rena flummet men jag anser att det är ologiskt att det inte skulle vara ngt mer.



Sedan tror jag att pånyttfödelse är mycket tänkbar. Detta grundar jag på att det har funnits personer som har sökt psykolog för problem och blivit hypnotiserade. Man har gått bakåt i livet FÖRBI personernas födelse och frågat vad de gör: Svaret är: JAG VILAR.... (tills man föds på nytt)



Själva döden kan ibland komma som en befriare och då skänka lugn och ro. Den kan komma först efter långt lidande och efter en dödsångest så stor och grym och onödig och alldeles för tidig. Jag pratar här om min älskade man som kämpade med näbbar och klor mot döden och hade en mycket stor dödsångest som var vidrig att se.



Vi skulle ju skaffa barn och bli gamla tillsammans- men nu blev det inte så och jag kan inte begripa VARFÖR men jag måste lita på att han har det bra nu och att hans tid av ngn outgrundlig anledning var ute.

Min tröst är att vi kommer att mötas igen.



När min kusin och hennes sambo blev påkörda av en långtradare (de satt på motorcykel) så var det 2 mkt unga människor som dog. De dog omedelbart men för räddningsmanskapet var det inte ngn vacker död. De fick ta ut ett krishanteringsteam till platsen för att personalen skulle orka ta var på det som var kvar.



Så du har rätt i det Noomi att döden är väldigt ofta mycket grym.



Men jag tror ändå på att de har det BRA nu. Av ngn oförståelig anledning skulle detta ske och det är ingen ide att försöka förstå varför för vi människor KAN inte förstå varför. Iallafall inte ännu.

Jag vänder mig till Gud i nöd DÄRFÖR att jag tror det finns en existens/väsen som finns runtomkring oss. Jag kallar det Gud eftersom det faller sig naturligast att kalla det för Gud.

Gud har inget kön- det är en existens - jag känner dess närvaro ibland. Likaså känner jag att jag har Janne (min man) och min pappa med mig ibland.



Vet inte HUR jag ska förklara det i ord- men det är en KÄNSLA jag har.

Jag tror att i framtiden kommer människan att se tillbaka på oss och förundra sig över att vi inte kunde tänka oss andra dimensioner/ andra existensförutsättningar.



Alltså på samma sätt som VI ser tillbaka på när människan trodde jorden var platt, att jorden var centrum i universum etc. De visste ju inte mer då eftersom de inte hade den kunskapen då som VI har nu.

Förstår du vad jag menar?

Jag var förbannad på Gud när han lät Janne dö OCH det var endast tack vare mina frikyrkovänner som jag "kom loss" och kunde gå vidare med mitt liv.

Det är mycket i deras tro som jag ifrågasätter men jag avundas dem deras starka tro och jag är tacksam att de lät mig känna Guds (existensens) kärlek så att jag äntligen kunde gå vidare med mitt liv och ganska snart efter deras ingripande träffa en ny man.

Det kändes väldigt konstigt men samtidigt så kände jag att Janne var nöjd däruppe i sin "himmel" =tillvaro.



Alternativet finns naturligtvis- alltså att det inte finns någontings alls- det blir bara svart- ungefär som man sover utan att drömma.

För mig ter sig det alternativet ganska otroligt, med tanke på hur oändligt fint vi är konstruerade, djuren, naturen - ja allt.

Men det kan ju vara så också och det är isåfall en smärtlös och bekymmerslös tillvaro iallafall.

Att vi sållas ut- och att då en del kommer till helvetet och en del till himmelen- det tror jag inte på för ett ögonblick.

Nej jag tror allt är MYCKET MER komplicerat och förunderligt än vi någonsin kan föreställa oss.

Sån är min tro.

Hoppas att detta gav dig NÅGON form av tröst Noomi- för det är det som var meningen eftersom jag gav dig MIN personliga tro som tröstar mig när det känns svårt.



Kramar om dig hårt min vän

Eva

2010-05-30 @ 16:44:13
Postat av: Noomi Tingeling

Eva:



Tack för din syn på mitt inlägg. Tycker det är helt fantastiskt att vi människor kan besitta så många kloka tankar utifrån hur de flesta av oss beter sig i livet. Finns mycket i det du skriver som jag kan relatera till i tankarna, men jag låter dem stanna där, jag vet inte, så enkelt är det.

Gud som jag är uppvuxen med i min familj vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, känns som om jag har en fruktansvärt "otrevlig" lojalitet till honom pga det är ju vad jag har lärt men ifrågasätter det starkt.



Jag tycker inte att det ska vara tillåtet att "indocktrenera" sina barn i religon. I alla fall inte försen barnen fyller ca 12 då det åtminstånde har sina egna tankar och ifrågasättningar.



Mina arn frågar ofta vad jag tror på och oftast så svarar jag faktiskt att jag inte vet. Jag är LÄRD att tro en sak men tror inte allt är så svart och vitt. En annan deminsion eller pånyttfödelse kan jag mer tro på än himmel och helvete.



Jag är ledsen för det som skedde din man. Även jag har fått träffat dödsångesten genom Ellinor men även genom mig själv. Jag är livrädd för döden, det har jag varit sen den dagen min syster dog.



Åter igen, tack för ditt svar. Jag uppskattar det och jag lyssnar på din reflektion och tro <3



Kram

2010-05-31 @ 15:02:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0