Ifrån vilket dårhus har du rymt?!

Så upptagna vi är att bedöma människor utifrån utseende och kläder
Så snart du inte passar in i någons mall skärmas du av.
Ingen bryr sig vidare mycket att göra en ansträngning
till att ta reda på vem du egentligen är och står för.
Ditt hjärta och dina tankar förmodas vara annorlunda
och genast är du en samhällsfara för människor i den "inre kretsen"
Du pratas om men inte till,
När du inte står närvarande skrattas du åt och förlöjligas.
Du blir sällan medbjuden dit övriga ska gå,
och för de som inbjuder blir du ett problem,
"Vågar jag eller ska jag låta bli"'

Annorlunda, en farlig väg att vandra i vårt land.
Här ska vi vara gjutna in i den svenska mallen
för att inte stå i ensamhet eller uppfattas som "galna"
Pratar du med en främling utan minsta grund
funderar folk på ifrån vilket dårhus du har rymt.
Dvs om du inte är onykter för DÅ har du som svensk
rätt att uppföra dig och bete dig precis lika "galet"
eller varför inte mer än de som är annorlunda.
DÅ är vi befriade från ansvar och kanske är det därför många av oss
svenskar är så dåliga på att uppföra oss då vi dricker.
Tänk er själva, vilken befrielse det måste vara för förståndet och hjärtat
då hämningarna, mallen släpps!
Ren kaos med uppbubblande känslor.

Har du inte den senaste outfitten förmodas du
inhandlat dina kläder på UFF.
Har du inte rätt och stylad frisyr
lyfter folk på ögonbrynen och antar att du klippt ditt eget hår
eller gått rakt upp ifrån sängen ut på gatan.
Annorlunda, hatad och ratad utåt
men älskad inåt.
Hur många av er skulle egentligen inte bara vilja vara,
utan att varken bry sig om andra tycker och tänker
eller om de oskrivna mallarna.
Hur ofta går ni inte i konflikt med er själva och er önskan
just för att passa in i vårt samhälle?

Tro mig,
Jag dömer ingen för jag vet hur det är att falla för grupptrycket,
mallarna och förväntningarna som vi alla har på varann.
Jag har varit där och gjort alla fel som man någonsin kunnat göra.
Förvrängt mig själv, förnekat mig själv.
Tagit avstånd från annorlunda, och lyft mina ögonbryn.
Pratat om och sett dem som ett "problem"
utan att faktiskt ens gett dem en ärlig chans!
Har tagit många år,
men nu äntligen är jag där jag själv vill vara.
Annorlunda skulle du kanske säga,
Äkta hade nog min definition blivit.

Jag behöver inte vara mer än den jag är
och jag har inte heller rätten att kräva annat utav någon annan heller.
Annorlunda, Javisst!
Utifrån dina perspektiv, Absolut!
Men jag är hellre annorlunda än formad och bedövad
utav detta samhällets normer.
Normer som kräver allt för många människoliv
för att de inte orkar leva upp till era ideal och krav
för att få bli accepterade och respekterade och välkomna in i samhället!




En bit av en låt jag skrev för "hundra" år sedan. Den stämmer lika gott idag!
Finns inget som jag beundrar mer än renhet i hjärtat inför sig själv!

Hon skjunk djupare ner i isande sjö.
Hon var ful hon var fattig och ännu mö
Hon hade ingen framtid och hon var så banal.
Hon borde egentligen lidit helvetets kval.
Ja hon borde lidit helvetets kval.

Det finns de som har pengar, skönhet och makt
men ett ine som vrids utav smärta.
På dem ser jag ner med ett bittert förakt,
men jag beundrar den fule med rent hjärta!

Kommentarer
Postat av: annmarie

fy fan va bra ja skratta högt förmig själv du e grym dock svider det när man på nått sett sett sig själv i just samma situation men du får orden att föda f-----n va duktig du är

2010-06-23 @ 14:04:35
Postat av: Barbara

Jo, jag vet hur det är att vara annorlunda =) En gång frågade mig en människa om jag var frisk, jag sa "jo, frisk nog att föredra att vara galen" Hon gick sin väg. Kram till dig, din vackra varelse. <3

2010-06-24 @ 22:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0