Kloka ord om kärlek

Skrivet av: Eva-Christin 
www.eva-christin.nu


"Av alla dumheter som skrivits om kärleken är
ingenting mer absurt än föreställningen att den är
OSJÄLVISK. Det jag älskar är mina värderingar
förkroppsligade i en annan människa, rätt uppfattad -
är kärleken en djup form av självhävdelse.
En självisk kärlek innebär inte att man är likgiltig
för partnerns behov och intressen. Än en gång: när vi
älskar vidgas vår uppfattning om vårt egenintresse
till att även omfatta partnerns välbefinnande. Detta
är kärlekens stora makt: att förklara för en annan
människa att hans eller hennes lycka har självisk
betydelse för oss.


Det skulle knappast vara en komplimang att säga den
människa vi älskar att hans eller hennes välbefinnande
och lycka inte har ett egenintresse för oss. Att älska
är att se sig själv i den andre och att vilja
lovsjunga sig själv i den andre, det är knappast
osjälviskt. Ändå är det kärlekens innersta väsen.
Om jag accepterar och respekterar dig, är jag inte
osjälvisk. Om jag värdesätter din integritet, är jag
inte osjälvisk. Om jag bryr mig om dina tankar och
känslor, om jag håller dig i mina armar, om jag rör
vid dig och smeker dig, om jag älskar dig så som jag
älskar mig själv - är det inte osjälviskt.
Och när vi som älskar har förstånd att vara ensamma
tillsammans i en stilla stund... utan att göra något
särskilt i den mening man vanligen lägger i ordet
göra... bara är tillsammans, bara delar med oss av
våra tankar, våra känslor, våra fantasier, vår
längtan... reser gemensamt in i jaget, använder
varandra som vägledning och som spegel för att
utforska jaget... när vi låter kärleken vägleda oss
till självupptäckt, när vi gör kärleken till ett
instrument för vår personliga tillväxt, när kärleken
öppnar dörren för den personliga utvecklingen - är det
inte då det allra ädlaste och mest upphöjda uttrycket
för FÖRSTÅNDIG SJÄLVISKHET?


Osjälvisk kärlek är en självmotsägelse. För att förstå
det kan vi fråga oss om vi vill att vår älskade ska
smeka oss osjälviskt, utan att själv få någon
personlig tillfredsställelse av att göra det eller om
vi vill att han eller hon ska smeka oss därför att det
är en glädje och en njutning att göra det? Vi bör
också fråga oss om vi vill att partnern ska tillbringa
tid med oss och uppleva det som en form av
sjävuppoffring? Eller om vi vill att den andre ska
känna sig lycklig? Om vi vill att han eller hon ska
känna sig lycklig och glad i vår närvaro, bör vi sluta
tala om osjälvisk kärlek som ett ädelt ideal.


Även i det mest intima och kärleksfulla förhållande
måste vi vara medvetna om våra egna behov och
önskningar och respektera dem. Det betyder ju inte att
ett förhållande inte rymmer kompromisser och
anpassning. Det är uppenbart att sådant måste finnas.
Men om jag alltför ofta bortser från eller uppoffrar
mina egna behov och önskningar för att glädja eller
tillfredställa dig, då begår jag ett brott mot oss
båda: mot mig själv eftersom jag förråder mina egna
värderingar och mot dig, för då jag låter dig ta emot
mina uppoffringar, låter jag dig också bli någon jag
kommer att hata. Kärleken har ingenting att vinna på
ett sådant handlande.


Om vi möter en människa som säger sig älska men inte
vet hur man ger näring, är hon inte självisk utan
omogen. Kärleken fordrar inte självuppoffring utan en
vuxen människas insikt om vad själviskhet innebär..
Men kärlek fodrar även en annan människas vilja
till att vilja älska, bli älskad och ge lika mycket som han/hon får"










Kommentarer
Postat av: Anonym

skrivet av glömde du

http://www.eva-christin.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=46

2010-08-11 @ 15:59:23
Postat av: Noomi

Inte glömt utan missat, det skulle stå överst tillsammans med länk till sidan så som det gör på just hennes sida! Tack för påminnelsen :)

2010-08-11 @ 18:37:55
Postat av: Anonym

Tack... =o)

2010-08-14 @ 01:18:52
Postat av: Anonym

Tack... =o)

2010-08-14 @ 01:20:11
Postat av: Noomi Tingeling

Absolut :)

2010-08-19 @ 12:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0